Fijn als u ergens terecht kunt

SPOEDGEVAL?
BEL 079 – 76 000 67

WAT IS EEN SPOEDGEVAL?

Kiespijn
Kiespijn (of tandpijn) kan een hevige pijn zijn die normaal functioneren of zelfs slapen haast onmogelijk maakt. Het aanraken van de tand of kies is pijnlijk. Ook kan het tandvlees en zelfs de wang dik worden.

Indien beginnende kiespijn langer dan 3 dagen aanhoudt neem dan contact met ons op, wij kunnen dan onderzoeken of de pijn afkomstig is van een ontsteking van de tandzenuw, of van een ontsteking in het kaakbot, of van een ontsteking van het tandvlees. De pijn is dan nog eenvoudiger te behandelen en de behandeling ook aangenamer dan als u wacht tot de kiespijn hevig is geworden.

Nabloeding
Na het trekken kan het speeksel ook een beetje (donker)rood kleuren van bloedrestjes, dit is geen nabloeding!  Een nabloeding is het opnieuw (hevig) gaan bloeden van een wond na bijvoorbeeld het trekken van een kies, meestal is de kleur lichtrood.

Probeer in dit geval eerst een half uur stevig dicht te bijten op een dubbelgevouwen gaasje of tissue. Heeft dit geen effect, neem dan contact op met uw tandarts.

Houd er rekening mee dat misselijkheid kan optreden door het inslikken van bloed.

Om na het trekken van een tand of kies een nabloeding te voorkomen, kunt u het beste een halfuur op een gaasje dichtbijten. Daarnaast is het van belang dat u hard en/of warm voedsel vermijdt. Stop het gebruik van alcoholische dranken en roken (i.v.m. de wondgenezing). Poets heel voorzichtig de tanden en kiezen en vermijd de plek waar de tand of kies is getrokken.

De volgende medicijnen kunnen een nabloeding in de hand werken: Asprine, Ascal, Marcoumar en Sintrom.

Uitgeslagen tand
Wanneer een tand uit de kaak is geslagen, is het van belang deze zo snel mogelijk te vinden en terug te (laten) plaatsen. Neem direct contact met ons op en bewaar dan de tand in de mond van de patiënt (in de wang naast de tanden en kiezen) of in melk. Raak de tand nooit aan de wortel aan, alleen aan de kroon! Kraanwater, reinigingsmiddelen of harde materialen mogen beslist niet worden gebruikt.

Loszittendetand
Wanneer een tand beweegt na bijvoorbeeld een val of klap, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met ons. Wij kunnen de beweeglijke tand eventueel weer vastzetten d.m.v. een spalk.

Afgebroken tand, vulling of kroon
Een uitgevallen vulling of kroon kan pijn of verdere schade tot gevolg hebben. Blijft u daarom niet rondlopen met een afgebroken tand of kies maar maak een afspraak bij ons.
– als er bloed uit de tand komt (niet het tandvlees): direct
– bij pijn bij kou en/of warm:  binnen 1 a 2 dagen
– stuk tand of vulling afgebroken maar geen pijn: binnen 1 a 2 weken