Ontstoken tandweefsel geneest niet meer

ZENUW- (OFTEWEL) WORTELKANAALBEHANDELINGEN

In het binnenste van tanden en kiezen (het wortelkanaal) zit levend weefsel, zenuwen en bloedvaatjes. Als het weefsel in een tand of kies geïnfecteerd raakt met bacteriën of beschadigd raakt dan gaat dit ontsteken.

Een zenuwontsteking kan pijn veroorzaken. In het begin is de pijn vaak mild en kort van duur en is dit te voelen bij het eten van warme en kou dingen of zoetigheid. Later kan de pijn heftig zijn en lang aanhouden. Soms verdwijnt de pijn ineens weer, meestal is de zenuw dan afgestorven. De infectie is dan nog niet weg en kan zich uitbreiden in het kaakbot. Ook komt het voor dat het zenuwweefsel afsterft zonder dat u enige pijn ervaart.

In beide situaties zal het wortelkanaal van de tand of kies moeten worden behandeld waarbij het zenuwweefsel uit de wortels wordt verwijderd en de binnenzijde van de wortel wordt schoongemaakt. Zo’n behandeling heet een wortelkanaalbehandeling.

Een wortelkanaalbehandeling neemt niet alleen de pijn weg, maar voorkomt ook verdere ontsteking richting de punt van de wortel.

Goed te behandelen met verdoving

DIT IS WAT U KUNT VERWACHTEN

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?
Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijderen wij het ontstoken tandweefsel. Ontstoken tandweefsel geneest niet meer, daarom halen wij dit weg. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

De wortelkanaalbehandeling
De wortelkanaalbehandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving als uw tandweefsel nog (gedeeltelijk) ‘levend’ is. Een verdoving is soms niet nodig als uw tandweefsel al is afgestorven. Vaak maken wij een of meer röntgenfoto’s. Zo hebben wij een goede controle over het verloop van de behandeling. Het ontstoken weefsel wordt verwijdert en daarna wordt het kanaal professioneel gereinigd. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maken wij uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Kan een wortelkanaalbehandeling bij iedere tand of kies worden uitgevoerd?
Soms kunnen wij geen wortelkanaalbehandeling uitvoeren, omdat er bijkomende problemen zijn. Het kan voorkomen dat de tand of kies moet worden verwijderd. Graag bespreken wij vooraf de mogelijke oplossingen voor de vervanging van uw verloren tand of kies. Denk bijvoorbeeld aan een brug.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?
Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving meestal niet pijnlijk.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?
De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom van een half tot anderhalf uur. Vaak kunnen wij de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.

Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn?
Na het reinigen van de wortelkanalen kunt u eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. U kunt de napijn met een goede pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Verkleurt een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling?
Een tand of kies verkleurt meestal niet na een wortelkanaalbehandeling. Als er toch enige verkleuring ontstaat, kan uw tandarts die meestal verhelpen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. We geven u graag advies.

24/7 Beschikbaar
Den Haag: tel: 070 – 204 0010